Monday 10 October 2011

APA ITU CHEMICAL PREGNANCY?

Assalamualaikum.
BILE tengok balik upt wat sebelum nie..sedih jer rase..ermm mungkin kebetulan eksited sgt..bukan rezki kami..tp banyak la wat research kat internet maybe ini di katakan chemical pregnancy..buat gak follow up dgn doktor..setelah rase itu adalah period..siap mesti dr buatkan scan..huhu..yer la nak puaskan hati sendiri..mmg kosong...sebab doktor tanye darah tue mcm ne..heavy or sikit2..xpe..la insyaallah..cuba lagi sedaya mungkin...ok straight to the point..

Anda dah wat ujian kehamilan (upt) awal sekitar due period due dan mendapat keputusan yang menunjukkan positif yang agak samar atau kabur. Dah tentunya, anda akan jadi excited dan mula menyebarkan happy news ni kan.
Sementara itu, anda jadi keliru dan kecewa gile… Terms chemical pregnancy ni mcm ujian kehamilan positif yang palsu, seolah-olah anda bukan benar-benar mengandung. Tetapi sebnarnye, Chemical pregnancy adalah kehamilan yang berlaku tetapi mengalami keguguran awal-awal kandungan lagi…
Dalam banyak kes, ujian kehamilan positif telah dicapai sebelum due period tetapi miscarrige berlaku sebelum degupan jantung dapat dilihat pada ultrabunyi.
Dengan adanya ujian kehamilan ultra sensitif di pasaran hari ini, ia adalah lebih mudah berbanding sebelum ini untuk mendapatkan hasil yang positif 3 atau 4 hari sebelum period.  Ujian ni menjadi favourite kpd mereka yg PERLu tahu awal tetapi ujian ketika awal ni jugak ade keburukannya.
Malangnya, chemical pregnancy ni sgt common. 50 hingga 60% kehamilan  pertama akan keguguran di awal kehamilan. Ada juga yang berlaku tanpa wanita itu sedari bahawa dia mengandung..:(
Kebanyakan kes chemcial pregnancy adalah disebabkan oleh masalah kromosom padadeceloping fetus. Lain-lain sebab yang mungkin lapisan rahim yang tidak mencukupi, keabnormalan uterus  atau  fibroid, tahap hormon yang rendah, kecacatan fasa luteal atau jangkitan tertentu.

SUMBER :SINI

No comments:

Post a Comment